Fogyasztóvédelmi jótanácsok az ünnepek előtt

2010-12-15 13:50

Vissza a hírekhez

A karácsonyi szezonális termékek ellenőrzése mellett komplex, átfogó vizsgálatokat végez a fogyasztóvédelmi hatóság a fogyasztói jogok minél hatékonyabb érvényre juttatása céljából. Az ellenőrzési szempontok között szerepel a fogyasztók biztonsága, a gazdasági érdekek védelme, továbbá mindezek mellett a megelőzési munka a tájékoztatás és tanácsadás úgy a fogyasztók, mind a gazdálkodó szervezetek részére. A hatóság ellenőrzések célja elsősorban a gazdálkodó szervezetek jogkövető magatartásra való ösztönzése. 


A fogyasztók biztonsága területén kiemelt hangsúlyt helyez a hatóság a veszélyes és már korábban letiltott termékek felkutatására, forgalomból való kivonására. E termékcsoportok közül a figyelem központjába elsősorban a karácsonyi fényfüzérek, valamint a gyermekjátékok vizsgálata kerül. 

A gazdasági érdekek védelme azt is feltételezi, hogy a fogyasztók megfelelő tájékoztatásban részesüljenek az értékesítésre kínált áruk eladási és egységáráról, valamint a különböző akciók valós, a fogyasztókat meg nem tévesztő voltáról. Ennek keretében vizsgálat alá kerül az árak jól látható, és könnyen beazonosítható feltüntetése. Szabálytalannak minősül például a "–tól-ig" Ft összeg feltüntetése, továbbá amennyiben a terméken (termékkel kapcsolatban) két eladási ár is szerepel, a fogyasztótól csak az alacsonyabb ár kérhető el.

Az akciós termékeknél megtévesztő lehet, ha a meghirdetett áru egyáltalán nem kapható, vagy egy irreálisan alacsony induló készlet volt a boltban. Jogsértő továbbá, ha az akciósként meghirdetett áru nem az akciós áron kerül értékesítésre. A végső (fizetendő) akciós árat a termékkel kapcsolatban fel kell tüntetni, nem elegendő az akció tényének szerepeltetése és a régi ár megjelölése a címkén (pl. 1.500,-Ft -10%). Az akció időtartalmát mindig jelezni kell (Pl. 2010.12.01-2011.01.01-ig), akár a kirakatban tüntetik fel az akció tényét, akár egy reklámkiadványban.

Az ellenőrzésekhez kapcsolódóan a hatóság figyelmet fordít a fogyasztói panaszok, reklamációk intézésének vizsgálatára. Ennek kapcsán a vásárlók könyvi bejegyzéseket, az azokra tett intézkedéseket ellenőrzi. Fontos tudni, hogy a kereskedő köteles harminc napon belül kivizsgálni a fogyasztói panaszokat és álláspontjáról írásban tájékoztatni a panaszost. Amennyiben válasza elutasító jellegű, úgy tájékoztatást kell nyújtania a panaszosnak, hogy a jogsérelme orvoslása érdekében mely hatósághoz, vagy Békéltető Testülethez fordulhat.

Egy néhány jó tanács, amit érdemes megfontolni: érdemes alaposan tájékozódni, mert ugyanazon terméket üzletenként különböző áron kínálhatják eladásra. A vásárláskor kapott nyugtát, pénztárblokkot meg kell őrizni, és amennyiben nem került átadásra, el kell kérni. Erre azért van szükség, mert a későbbiekben bármilyen probléma merül fel a termék használata során, a vásárló a jogait csak a nyugta vagy blokk felmutatásával érvényesítheti. Azért is érdemes körültekintően vásárolni, mert megbánt vásárlás esetén a kereskedő nem köteles kicserélni az árut, vagy visszaadni a vételárát. Korábbi évek tapasztalatai szerint a karácsonyi vásárlások időszakában sok reklamáció fogalmazódik meg a már említett szituáció miatt. 

Forrás: NFH (NFH Észak-alföldi Regionális Felügyelőség Szolnoki Kirendeltségének vezetője, Dr. Boieru Ildikó)



Címkék
ellenőrzés   fogyasztó   fogyasztóvédelem   hivatal   kereskedelem   megtévesztés   NFH   ünnep   üzlet  

Hozzászólások:
Hozzászóláshoz be kell jelentkeznie!
Még nem tag? Regisztráljon!
  • Hírlevél feliratkozás
Név:
E-mail:






Hozzászólások

További hozzászólások